آشفتگی در برگزاری جشنواره فیلم فجر مشهد

فیلم‌سوزی در پردیس سینمایی اطلس

فیلم‌سوزی در پردیس سینمایی اطلس

به گزارش پایگاه خبری سینمابین،  روند برگزاری پانزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد کام سینماگران و سینمادوستان را تلخ کرد.

پرده اول – برنامه‌ریزی پانزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد

عملکرد مدیران فرهنگی شهر مشهد هرچند منکر تلاش آنها نمی شویم در برنامه ریزی جشنواره فیلم فجر محل بحث و اشکال است. اینکه مدیران ارشاد خراسان رضوی از چه زمانی ستاد و دبیرخانه جشنواره فیلم فجر مشهد را برپا کردند و آیا زمان کافی جهت برنامه ریزی دقیق و مطلوب داشته اند در هاله ای از ابهام است. برآیند اتفاقات رخ داده پیش از شروع جشنواره تا اینجا همگی نشان از آشفتگی و بی برنامه بودن این رویداد دارد.

پرده دوم – توزیع نامناسب سالن های سینما و نحوه بلیت فروشی

در نشست خبری پانزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد، تحفه گر دبیر جشنواره به خبرنگاران حاضر در جلسه گفت: بلیت فروشی در سه سینمای «پردیس سینمایی اطلس»، «پردیس سینمایی هویزه» و سینما آفریقا از ساعت ۱۶ روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه در وبسایت سینماتیکت آغاز می شود.

اولین اشکال مطرح شده به نحوه توزیع نامناسب سینماهای منتخب برای اکران آثار جشنواره فجر در مشهد است. با توجه به بافت جمعیتی شهر انتظار می رفت مسئولین فرهنگی ساکنین غرب مشهد (حدود ۲ میلیون نفر) را نادیده نمی گرفتند و سینما سیمرغ هم به عنوان میزبان اکران فیلم های جشنواره فجر معرفی می شد. اگر محدودیت تعداد سینماها را بهانه ای برای این تصمیم در نظر بگیریم آیا انتخاب سینما آفریقا به عنوان میزبان جشنواره فجر که در نزدیکی پردیس سینمایی هویزه واقع شده ضرورتی داشت. درحالیکه پردیس سینمایی هویزه برای گستره جمعیتی مرکز شهر کفایت می کرد.

دومین اشکال، موضوع بلیت فروشی پانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر بود. بسته های خرید بلیت در شهر مشهد تعریف نشد و برای منتقدان، اهالی رسانه و افرادی که قصد تماشای مجموعه فیلم ها با صرفه اقتصادی بودند این امکان مهیا نشد. همچنین  دبیر جشنواره وعده دادند که تک فروشی بلیت ها با قیمت ۱۵۰۰۰ تومان از ساعت ۱۶ عصر روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه در سایت سینماتیکت در دسترس عموم قرار بگیرد که تا این لحظه – ساعت ۸ صبح روز شنبه ۱۴ بهمن ماه -امکان خرید بلیت برای پردیس سینمایی هویزه و سینما آفریقا میسر نشده است. از طرفی بلیت های پردیس سینمایی اطلس در زمان نامعلومی به فروش رفته که هنوز سهم ارگان ها و مردم مشخص نیست.

پرده سوم – اعتراض حاتمی کیا و فیلم سوزی در پردیس اطلس

برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر مشهد در پردیس سینمایی اطلس از چند منظر می توان نقد کرد:

  • پردیس سینمایی اطلس تازه به مرحله بهره برداری رسیده و امتحانش را در عرضه آثار سینمایی به مخاطب پس نداده در نتیجه نبایستی امسال به عنوان سالن نمایش دهنده جشنواره فیلم فجر انتخاب می شد.
  • سینما اطلس با وجود ۱۱ سالن، محل مناسبی برای افتتاحیه جشنواره فیلم فجر نبود چراکه سالن های این سینما که بزرگترین آن کمتر از ۲۵۰ صندلی دارد قابلیت برگزاری افتتاحیه چنین رویداد فرهنگی مهمی را ندارد.
  • مدیر(ان) مجموعه اطلس تجربه سینماداری و نحوه برخورد با سینمادوستان و اهالی رسانه را نداشتند و شاهدان عینی گزارش دادند که آشفتگی بی سابقه ای در برگزاری افتتاحیه پانزدهمین جشنواره فیلم فجر دیده شد. جلوگیری از ورود خبرنگاران به سالن افتتاحیه جشنواره و حتی به برخی از اهالی رسانه توهین شد. همچنین اتفاق عجیب فیلمبرداری مردم با دوربین از فیلم «به وقت شام» که روی پرده درحال نمایش بود، سبب اعتراض ابراهیم حاتمی کیا و توقف نمایش فیلم شد. مجموع حوادث شب گذشته در پردیس اطلس ناشی از بی تجربگی مدیران آن سینما بود.این اتفاقات خطر فیلم‌سوزی و از دست رفتن سرمایه‌ تهیه کننده فیلم «به وقت شام» را دنبال داشت و باعث بدنامی شهر مشهد شد.

 

پرده چهارم – تبعیض سینمایی و انصراف پردیس هویزه مشهد

اکران ۴ اثر سینمایی مغزهای کوچک زنگ زده، بمب، دارکوب و چهارراه استانبول ویژه پردیس سینمایی اطلس در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد منجر به انصراف سینما هویزه شد.

روابط عمومی پردیس سینمایی هویزه اعلام کرد: به دلیل تبعیض اکران آثار جشنواره فجر در سینماهای شهر مشهد از این رویداد فرهنگی و سینمایی انصراف می دهد.

اگر موضع مدیران سینما هویزه باقی بماند. خاطره تلخی برای علاقه مندان سینما از سال ۹۶ باقی می ماند.