به گزارش پایگاه خبری سینمابین، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در گفت و گو با بولتن جشنواره فیلم فجر گفت: در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، فارابی با حمایت مالی از ۶ اثر، نقش نسبتا پررنگی ایفا می‌کند. ۶ فیلم از مجموعه ۲۳ فیلم، حکایت از آن دارد که بنیاد، با توجه به محدودیت‌های مالی و تقاضاهای بی‌شماری که با آن مواجه بوده، توانسته در حد مقبول، پاسخگوی گوشه‌ای از درخواست‌های فیلمسازان باشد.

علیرضا تابش افزود: نهضت تولید محتوا یک الزام برای شرایط فعلی سینمای کشور است و برای تحقق و گسترش آن باید شرایط نشر محتوا را تسهیل و از بسترهای نوین برای توزیع آن استفاده کرد. توجه به ایده‌های جدید در زمینه‌های تولید و توزیع و همچنین توجه به ویژگی‌های فرامکانی و فرازمانی فضای مجازی، به‌عنوان ارکان اصلی تحقق این نهضت هستند.

رییس بنیاد سینمایی فارابی با تاکید براینکه برای بسط عدالت فرهنگی راهی جز پایبندی به اصول در مکانیزم‌های توزیعی و حرکت به سمت شفافیت نیست، فاصله فرهنگی موجود را عادلانه نمی‌داند و درباره ارزیابی خود از جشنواره سی‌وششم، مهم‌ترین ویژگی این دوره از جشنواره فیلم فجر را تنوع و گوناگونی ژانرهای سینمایی عنوان می‌کند.
حمایت بنیاد از برخی فیلم‌های حاضر در جشنواره سی‌وششم، نیاز به ارائه تعریف تازه‌ای از فیلم فاخر، نقش بنیاد در تولید و توسعه فیلم‌های کودک و … از جمله موضوعاتی‌ست که شاکله گفت‌وگوی ما با علیرضا تابش، عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره سی‌وششم را شامل می‌شود.

– در تقسیم بندی وظایف موسسات، حمایت و پشتیبانی از جشنواره بر عهده موسسه رسانه‌های تصویری‌ست، اتفاقی که تا چند سال قبل جزو شرح وظایف فارابی محسوب می‌شد. نحوه حمایت فارابی از جشنواره ۳۶ به چه صورت است؟

همان‌گونه که شما هم اشاره کرده‌اید، بنیاد سینمایی فارابی تا سال ۸۹ به طور کاملا مستقل، مسوولیت برگزاری جشنواره فیلم فجر را برعهده داشت. از سال ۹۰، مسائل و موارد پیشتیبانی این رویداد به موسسه رسانه‌های تصویری واگذار شد. بدیهی‌ست، حسب تقسیم وظایفی که صورت گرفته، بنیاد سینمایی فارابی به طور مستقیم، جز در بخش جدید که امسال ایجاد شده (جشن بزرگ سیمرغ و پروانه ها) در امور اجرایی جشنواره دخالتی نخواهد داشت. البته در طول سال آثارى مورد حمایت بنیاد فارابی قرار گرفته‌اند که برخى از آن‌ها در جشنواره حضور دارند، شخصا نیز به عنوان عضو شوراى سیاست‌گذارى جشنواره در جلسات شورا حضور و مشارکت دارم.

– در دور جدید فعالیت‌های فارابی نحوه حمایت از فیلم‌ها تغییر کرده است. با این شیوه جدید فارابی چند فیلم در جشنواره دارد؟

بارها و طی ماه‌های گذشته، در مورد نحوه و میزان حمایت‌های بنیاد، در شرایط جدید، اطلاع‌رسانی شده است اما مشخصا، در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، بدون احتساب دو فیلم ارزشمند مستند که توانسته‌اند با تکیه بر توانایی‌ها و بضاعت‌ عوامل سازنده، در فهرست آثار مسابقه قرار گیرند، بنیاد با حمایت مالی از ۶ اثر، نقش نسبتا پررنگی ایفا می‌کند. ۶ فیلم از مجموعه ۲۳ فیلم، حکایت از آن دارد که بنیاد، با توجه به محدودیت‌های مالی و تقاضاهای بی‌شماری که با آن مواجه بوده، توانسته در حد مقبول، پاسخگوی گوشه‌ای از درخواست‌های فیلمسازان باشد.

– از زمان حضور آقای مهندس حیدریان در سازمان سینمایی، دو واژه کلیدی در صحبت‎های ایشان وجود دارد، نهضت تولید محتوا و عدالت فرهنگی ، مشخصا فارابی در این زمینه چه وظایفی را بر عهده گرفته است؟

با حضور جناب آقای مهندس حیدریان در راس سازمان سینمایی و تبیین سیاست‌های جدید حمایتی، فارابی با تکیه بر نیروهای کارشناسی خود از یک‌سو و بهره‌مندی از اساتید و خبرگان سینمایی از سوی دیگر، در صدد فراهم آوردن شرایط جدیدی است تا ضمن رعایت عدالت فرهنگی، مباحث زیرساختی و مهم سینمایی را که از جمله‌ی آن نهضت تولید محتواست، به طور جدی دنبال کند. راه اندازی شوراهای تخصصی در ارتباط با گونه‌های مختلف سینمایی و فعال کردن بخش گسترده‌تری از نخبگان سینمایی، فعالیت‌هایی هستند که نتایج سودمند آن را باید با گذشت زمان و به مرور شاهد باشیم. طراحی و اجرای شیوه‌های نوین تامین مالی، به‌ویژه در زمینه‌ی ارائه وام‌ها، نشان از جدیت فارابی در موضوع عدالت فرهنگی است که این امر زمینه‌ساز تحقق این رویکرد است. در فارابی باور ما بر این است که برای بسط عدالت فرهنگی، راهی جز پایبندی به اصول در مکانیزم‌های توزیعی و حرکت به سمت شفافیت نیست و تمام تلاش خود را در این زمینه به کار گرفته‌ایم. فاصله فرهنگی موجود، به هیچ وجه عادلانه نیست و در این موضوع باید در فکر ایجاد ساختارهای اساسی عادلانه بود.

نهضت تولید محتوا یک الزام برای شرایط فعلی سینمای کشور است و برای تحقق و گسترش آن باید شرایط نشر محتوا را تسهیل و از بسترهای نوین برای توزیع آن استفاده کرد. توجه به ایده‌های جدید در زمینه‌های تولید و توزیع و همچنین توجه به ویژگی‌های فرامکانی و فرازمانی فضای مجازی، به‌عنوان ارکان اصلی تحقق این نهضت هستند. در حوزه نمایش خانگی سرعت فرآیند تولید محتوا به مراتب از سایر بخش‌ها بیشتر خواهد بود، به‌ویژه در بخش VOD که ارزش‌افزوده بیشتری خواهد داشت؛ زیرا جنبه‌های اقتصادی و جریان درآمدی، به میزان سرعت تولید محتوا بالا خواهد بود. ما در فارابی دنبال ایده‌های نوین و استارتاپی در حوزه سینما هستیم تا بتوانیم با ایده‌های خلاقانه و ارزش‌آفرین بسترهای تحقق این نهضت را با ارائه فرصت به نخبگان جوان و حمایت آن‌ها دنبال کنیم. در دنیای امروز اشکال جدیدی از محتوا با خصایص منحصر به فردی در فضای مجازی تعیین‌کننده سهم بازار و درآمدهای پایدار در حوزه تصویر هستند و امروزه شاهد هستیم که تعداد کلیک‌ها از مخاطبان حاضر در سالن سینما فراتر رفته و این نشان‌دهنده تغییر در مولفه‌های صنعتی شدن در اشکال جدید است. متاسفانه برای استفاده از ظرفیت‌های مؤثر این رسانه برای بیان مطالب، مفاهیم و دیدگاه‌های مختلف به فراموشی سپرده شده و باید برای آن تدبیری اندیشید.

– براساس سابقه فارابی، این نهاد بیشتر در زمینه حمایت از آثار فاخر یا آثاری با مضمون دفاع مقدس،انقلاب اسلامی و سینمای کودک فعالیت داشته است، آیا همچنان روند حمایت فارابی بر همین اساس استوار است؟

به‌نظرم، در خصوص فیلم فاخر، باید به تعاریف جدیدی رسید و از گذشته‎ها فاصله گرفت. اما با تکیه بر مضامین و فضائل اخلاقی و همچنین آموزه‌های دینی، می‌توان اذعان داشت که بنیاد، همچنان دغدغه حمایت از این‌گونه آثار را داشته و خواهد داشت. فیلم فاخر به خودی خود برای فارابی موضوعیت ندارد. این اهمیت و ارزش موضوع و جذابیت داستانی و فیلمنامه‌ای که براساس آن طراحی می‌شود، هست که لزوم حمایت از تولید و ابعاد آن را مشخص می‌کند. بنابراین جذابیت فیلمنامه و ضرورت و اولویت موضوع، خواه در حوزه سینمای مقاومت باشد یا سینمای کودک یا سینمای اجتماعی، معیار تخصصی حمایت‌های فارابی خواهد بود.

– شما عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره هستید، امسال تصمیماتی در زمینه فراخوان جشنواره گرفته شد از جمله کاهش تعداد فیلم‌ها برای رقابتی‌تر شدن و همچنین حذف بخش فیلم‌های اول برای فراهم شدن رقابت فیلمسازان اول با حرفه‌ها و حضور مستند در بخش رقابتی، مجموعه این تصمیمات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شورای سیاست‌گذاری جشنواره، پس از بررسی تمام پیشنهادها، نظرات استاتید فنی، آسیب‌شناسی دوره‌های قبلی و اهتمام برای نزدیک شدن به یک جشنواره استاندارد، کلیه جوانب مختلفی که می‌تواند به این رویداد کمک کند را مد نظر قرار داد. مباحث زیادی درخصوص کیفیت آثار و نحوه اجرای آن مطرح شد و همان‌گونه که امسال ملاحظه می‌کنید، هیات انتخاب بخش مستند، پس از بازبینی ۳۳ اثر مستند، ۱۰ فیلم را انتخاب کرد و در اختیار هیات انتخاب سینمای ایران قرار داد. هیات دوم نیز پس از بازبینی ۱۰ اثر، د رنهایت، دو فیلم؛ «بانو قدس ایران» و «زنانی با گوشواره‎های باروتی» را شایسته حضور در بخش مسابقه و رقابت با دیگر آثار سینمایی تشخیص دادند. این اتفاق، اگر نگوییم بی‌نظیر، دست کم، کم‌نظیر بود.

پیرامون فیلم‌های اول نیز، در مقیاس دیگری، اتفاق مشابهی رخ داد. از میان ۲۱ فیلم متقاضی که سازندگان آن برای اولین بار توانسته بودند، اثر خود را خلق کنند، سه فیلم با تکیه بر دانش و همت عوامل خود، شایسته حضور در بخش رقابتی بودند. چنین پتانسیلی در سینمای ایران را باید تبدیل به فرصت کرد. شاید بتوان برای این عزیزان، طراحی رویداد دیگری را با مقیاس‌های جدید، بازتعریف کرد تا هم فیلمسازن اول و هم مخاطبان سینما، به سوی استانداردسازی پیش بروند. کمیت ماجرا را وقتی در یک شرایط فارغ از احساسات و هیجانات رایج دنبال می‌کنیم متوجه می‌شویم که حضور ۲۵ اثر به اضافه مجموعه چهارگانه فیلم‌های کوتاه و بخش کودک در سانس صبح سینماها، می‌تواند موقعیت بسیار خاصی را برای کلیت سینمای ایران رقم بزند.

– با حمایت بنیاد سینمایی فارابی قرار است همزمان با آغاز جشنواره جشن بزرگ «سیمرغ و پروانه‌ها» با حضور دانش‌آموزان سراسر کشور برگزار شود، در مورد دلیل برگزاری این برنامه و نحوه آن توضیح دهید؟

بخش عمده‌اى از مخاطبان سینما در کشور، کودکان و نوجوانان هستند و اضافه شدن «سیمرغ و پروانه‌ها» همان‌طور که از عنوانش برمی‌آید، حکایت از تلفیق و همراهی دو جشنواره معتبر فیلم فجر و کودک است که امسال پس از سال‌ها، مخاطبان شاهد برگزیده آن فیلم‌ها خواهند بود. این امر، در سال‌های دور، تحت عنوان «ره‌آورد اصفهان» در قالب بخش غیررقابتی، مخاطبان زیادی اعم از کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها را به سینما کشاند. در این دوره، با پیگیری‌های مجدانه بنیاد فارابى و موافقت شورای سیاست‌گذاری جشنواره، به منظور ارتقای سطح سلیقه مخاطبان و بهره‌مندی از آثار کودکان، این بخش نه تنها در سینماهای تهران، بلکه در سینماهای ۳۱ استان کشور، روی پرده خواهد رفت تا شاهد حضور بیش از پیش کودکان، اولیا و مربیان و خانواده‌ها در جشن‌های سینمایى فجر باشیم. در این بخش، با توجه به ظرفیت‌های نمایش سینماهای فجر، پنج اثر شاخص، در سانس‌های صبح سینماها اکران خواهد شد که با تهیه‌کنندگان این آثار و مدیران سینماها، رایزنی‌های لازم صورت گرفته است.

– متولی اصلی سینمای کودک در کشور، بنیاد سینمایی فارابی است. با توجه به برگزاری جشن بزرگ «سیمرغ و پروانه‌ها» در جشنواره سی‌وششم، فکر می‌کنید سهم سینمای کودک در جشنواره آینده، چقدر رشد داشته باشد؟

بنیاد اگرچه یکی از اصلی‌ترین حامیان تولید سینمای کودک و نوجوان محسوب می‌شود؛ اما همان‌طور که اشراف دارید، این امر برای رسیدن به قله‌های موفقیت، نیازمند، همدلی و همراهی دیگر نهادهاى موثر نیز هست.با توجه به سیاست‌های ابلاغ شده از سوی ریاست محترم سازمان سینمایی درخصوص سینمای کودک و نوجوان و تأکید آقای مهندس حیدریان بر توجه همه بخش‌های سینما به مقوله مهم سینمای کودکان و نوجوانان ایران و اینکه مسئله در ماموریت‌ها و وظایف اصلی و جدید بنیاد سینمایی فارابی قرار گرفته، برنامه‌ریزی‌های مفید و اثربخشی را در حوزه مذکور انجام داده‌ایم. لازم است خاطر نشان کنم نشست‌ها و جلسات متعدد کارشناسی و آسیب‌شناسی در بنیاد و سازمان سینمایی فارابی تشکیل شده و حاصل آن چندین خروجی مهم بوده است که نخستین آن تشکیل «مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان» توسط گروهی از فعالان و دست اندرکاران حوزه سینمای کودک و نوجوان در بخش خصوصی بوده که این مرکز هم اکنون در حال دریافت مجوزهای قانونی فعالیت از مجاری قانونی است تا در این زمینه بتواند به‌عنوان یک صنف قدرتمند به کمک سینمای کودک و نوجوان بیاید. همچنین لازم است به فعالیت مراکز مردم نهاد نیز در این زمینه اشاره کنم که یکی از مراکز مذکور با نامه سامانه اردویی مدارس (سام) در حال حاضر با حمایت و پشتیبانی بنیاد سینمایی فارابی و همکاری و مشارکت سینماداران، مدارس، وزارت آموزش و پرورش و صاحبان آثار کودک و نوجوان و پخش‌کنندگان این آثار در چند ماهه گذشته فعالیت‌های چشمگیری را در زمینه هماهنگی و حضور دانش آموزان مدارس تهران در سینماهای نمایش‌دهنده فیلم‌های کودک و نوجوان، به‌عنوان یکی از برنامه‌های اصلی خود انجام داده و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در آینده خدمات خود را در سراسر کشور گسترش خواهد داد. همچنین تشکیل کارگروه تخصصی سینمای کودک و نوجوان در بنیاد سینمایی فارابی از فعالیت‌های دیگر بنیاد در این زمینه بوده و کارگروه مذکور که از تعدادی همکاران متخصص شاغل در بنیاد و بهره‌گیری از توان مشاوران حوزه سینمای کودک تشکیل شده، از چند ماه پیش تاکنون اقدامات ارزشمندی را در حوزه تحقیق، پژوهش و آسیب‌شناسی سینمای کودک و نوجوان کشورمان انجام داده که نتیجه این اقدامات به‌زودی منجر به تدوین بسته‌های سیاست‌گذاری و حمایتی بنیاد سینمایی فارابی از سینمای کودکان و نوجوانان، از مرحله ایده و فکر و فیلمنامه تا مرحله پخش و تبلیغات و اکران را در برمی‌گیرد. تلاش برای جلب مشارکت و همکاری گروه پخش تخصصی سینمای کودک و نوجوان از بخش خصوصی، تلاش برای تشکیل گروه سینمایی اکران ویژه فیلم‌های کودک و نوجوان، رایزنی با شورای صنفی اکران، معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، معاونت‌های مرتبط با موضوع سینما در وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادها برای توجه ویژه به سینمای کودک و نوجوان، همگی حاصل برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در بنیاد و همچنین نتیجه نشست‌های تخصصی این حوزه در سازمان سینمایی بوده است. به‌عنوان یکی از فعالیت‌های زود‌بازده و ثمربخش در این حوزه با تأکید ریاست محترم سازمان سینمایی نسبت به برنامه‌ریزی اجرایی طرحی با نام جشن بزرگ «سیمرغ و پروانه‌ها» اقدام کردیم که بر مبنای این طرح سینماهای نمایش‌دهنده فیلم‌های سی و ششمین جشنواره ملی فجر در تهران و تمام استآن‌های کشور در سانس‌های صبح خود، نسبت به اکران چهار فیلم منتخب سینمای کودک و نوجوان که در سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان موفق به کسب جایزه شده‌اند، اقدام می‌کنند و همچنین پویانمایی «فیلشاه» نیز نخسیتن اکران‌های خود در جشنواره را برای دانش آموزان مدارس در ۳۱ استان کشور تجربه می‌کند و پنج فیلم یادشده از تاریخ ۱۴ تا ۱۸ بهمن ماه هم زمان با روزهای برگزاری سی و ششمین جشنواره ملی فجر پذیرای دانش‌آموزان در سینماهای جشنواره خواهند بود. ضمن اینکه این طرح به صورت رایگان برای مدارس به اجرا در می‌آید و بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه وظایف حمایتی خود از سینمای کودک و نوجوان تمام هزینه‌های این طرح را که امور اجرایی آن به وسیله مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان و سامانه اردویی «سام» در تهران و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران و ادارات کل آموزش و پرورش در استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود، برعهده خواهند داشت. با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، امیدوارم که به یاری خداوند متعال و همدلی همه بخش‌های سینمای ایران، در آینده نزدیک اخبار بسیار ثمربخش، امیدوار کننده و خوبی را در این حوزه بدهیم.

– در مجموع با توجه به آثار حاضر در جشنواره امسال، جشنواره را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مهم‌ترین ویژگی این دوره از جشنواره فیلم فجر، تنوع و گوناگونی ژانرهای مختلف سینمایی است. بسیاری از مخاطبان با هر سلیقه‌ای می‌توانند از این سفره رنگین بهره‌مند شوند. رشد تولیدات فیلم‌هایی با مضامین دفاع مقدس، مقاومت و پایداری و روایت سلحشوری رزمندگان در این دوره بسیار ارزشمند است. یک فیلم سینمایی پویانمایی، دو اثر مستند شاخص، دواثر کمدی خانوادگی و مجموعه‌ای از فیلم‌های اجتماعی سالم، رنگین‌کمان درخشانی را در این دوره، خلق کرده‌اند که مطمئن خواهم بود، ضمن تلطیف ذائقه مخاطبان، از اقبال و استقبال ویژه‌ای هم برخوردار خواهند شد